Historické nádraží ve středočeské Čáslavi z roku 1867 s typickými prvky drážní architektury je na začátku celkové rozsáhlé rekonstrukce. Oprava budovy se vyšplhá na téměř 40 milionů korun.
„Dnes došlo k předání staveniště, které zahajuje kompletní rekonstrukci budovy vlakového nádraží. K přerušení provozu nádraží ale nedojde. Před budovou bude vybudována provizorní pokladna, čekárna a WC,“ informuje Městský úřad Čáslav.
Podle dostupných informací dojde pro cestující také ke zřízení dvou koridorů pro přístup k nástupištím a k instalaci elektronické tabule s časy odjezdů a příjezdů. Rekonstrukce více než 150 let staré nádražní budovy by měla podle Správy železnic skončit na jaře roku 2025.
A jak to bude s podchodem a rekonstrukcí kolejiště a také s osudem přechodové lávky, které hrozí, že skončí ve šrotu? Vizualizace, jak bude vypadat nádražní budova v Čáslavi, jsou na konci příspěvku
Druhá etapa, během které bude vybudován podchod a mimoúrovňový přístup k jednotlivým nástupištím, by měla být zahájena později.
„V Čáslavi se připravuje také celková rekonstrukce kolejiště včetně nových nástupišť a podchodu. Tyto práce by měly začít za tři roky,“ naznačuje Správa železnic.
Již dříve Správa železnic naznačovala, že projekt nepočítá s přechodovou lávkou. To ale nemusí být definitivní. Podle neoficiálních informací Národní památkový ústav usiluje o ochranu lávky. A to vše v reakci na čáslavskou iniciativu: Iniciativa za záchranu lávky
„Nejsme proti modernizaci vlakového nádraží v Čáslavi – souhlasíme s rekonstrukcí nádražní budovy i s modernizací nástupišť, nejsme proti vybudování podchodu. Usilujeme „jen“ o to, aby lávka byla zachována jako historicky zajímavá stavba,“ uvádí zástupci iniciativy.
A jak by měla vypadat budova nádraží v Čáslavi? Podívejte se na následující vizualizace a doplňující informace
Nádražní budova v Čáslavi se nachází nedaleko centra města. Je hojně využívaná nejen cestujícími z rychlíků a osobních vlaků na trati z Prahy do Havlíčkova Brodu, ale i z lokálky do Žlebů a Třemošnice.
Obnovou projde fasáda a střecha budovy. V přízemí vznikne moderní odbavovací hala s pokladnou a novými toaletami pro veřejnost. V celém objektu dále dojde k rekonstrukci obchodních prostor, dopravní kanceláře, nocležen a technologických místností.
Historický objekt s typickými prvky drážní architektury získá moderní odbavovací prostory, do kterých se přesunou také veřejné toalety. Ty jsou aktuálně mimo hlavní budovu.
Upraví se i přilehlé plochy. Na uliční straně budovy se odstraní dřevěný přístřešek, vstup bude nově bezbariérový. Nainstalují se cykloboxy a krytá stání pro celkem 12 kol.